Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kontemplace: vidět svět Božíma Očima

24. 5. 2015

Během postupného a nepřetržitého přetváření v Krista, které v nás působí Duch, nás Bůh přitahuje k Sobě po cestě směřující do nitra, jež nás vede od rozptylujících periferií života k nejvnitřnějším jádru naší bytosti, tam, kde přebývá Bůh a kde nás sjednocuje se Sebou (1). To vyžaduje neustálé, radikální a celoživotní úsilí, při němž začínáme z popudu Boží Milosti myslet, soudit a uspořádávat svůj život s pohledem na Boží Svatost a Dobrotu, jak nám byla zjevena a hojně darována v Synu.

Tento proces není ani přímočarý ani uniformní. Obsahuje kritické momenty, krize růstu a zrání, období, kdy musíme nově volit – zvláště když máme obnovit své rozhodnutí pro Krista. To všechno je součástí očišťování našeho ducha v nejhlubší rovině, abychom mohli být připodobněni Bohu.

Vnitřní proces, který vede k rozvinutí kontemplativního rozměru, nám pomáhá získat postoj otevřenosti pro Boží Přítomnost v životě, učí nás vidět svět Božíma Očima a podněcuje nás k hledání Jeho Tváře, k tomu, abychom Jej poznávali a milovali v bratřích a sestrách kolem sebe a sloužili Mu v nich.

Karmel chápe život podle evangelijních rad jako nejpřiměřenější způsob, jak kráčet k plnému přetvoření v Krista. Kristus si zvolil tento způsob života pro Sebe a předkládá ho svým učedníkům, aby se odpoutali od sebe samých a otevřeli se Daru Boha, který je připodobňuje Sobě Samému pro budování Království.

Poslušnost v naslouchání Boží Vůli a Jejím plnění na rovině osobní i komunitní nás uschopňuje dosáhnout pravé svobody. Životem v chudobě uznáváme a přijímáme svou křehkost a svou nicotnost; přitom nevyhledáváme kompenzace, nýbrž se stále více otvíráme Bohatství Božího Daru. Čistota osvobozuje naši schopnost milovat od sobectví a egocentrismu, takže přitahováni Něžnou Boží Láskou jsme stále svobodnější pro navázání důvěrného a láskyplného vztahu s Bohem, s našimi bratřími, se všemi lidmi a s celý stvořením. Spíše než zřeknutím je tedy praxe evangelijních rad prostředkem, pomocí něhož rosteme v lásce, a tak dosahujeme plného života v Bohu.

Proces přetvoření v Krista od nás vyžaduje ustavičnou snahu »obětovat Bohu svaté srdce, očištěné od každé aktuální poskvrny hříchu. Tohoto cíle dosahujeme, když jsme dokonalí a v Carith – to znamená, když jsme ukryti v lásce (in charitate), o které říká Mudrc, že „přikrývá všechna přestoupení"« (Př 10,12b) (2).

Tento proces totiž není možný, jestliže vychází jen z prosté síly vůle, nespojené se zkušeností Boží Přetvářející Lásky, jež je vylita do našich srdcí Duchem Svatým (3) a jež nám dává sílu odpovědět na Kristovu radikální Výzvu: »Kdo by chtěl svůj život zachránit, ztratí ho, kdo však svůj život pro Mne ztratí, nalezne ho« (4).

Na druhé straně vyžaduje tento proces také »naše úsilí a praktikování ctností« (5). Podpíráni Milostí usilujeme o postupné přetvoření: v setkání s Kristem a v procesu sjednocování s Ním udělá starý člověk místo člověku novému a my oblékneme Krista (6), přičemž přinášíme »ovoce Ducha« (7).

(1) Odkaz na nauku Terezie z Avily o příbytcích v hradu duše; (2) srv. Kniha prvních mnichů 1,2; (3) srv. Řím 5,5; (4) Mt 16,25; (5) srv. Kniha prvních mnichů 1,2; (6) Řím 13,14; (7) Gal 5,22n.

Zdroj: http://karmel.cz/index.php/karmelitanska-spiritualita/charisma-karmelu/236-kontemplace-videt-svet-bozima-ocima

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář