Poznání Tajemství skrytého v Ježíši Kristu
Sv. Jan od Kříže (1542 - 1591)
Přestože svatí učitelé odhalili mnoho Tajemství a Podivuhodných Činů Božích a zbožné duše Je poznaly – nakolik to ovšem naše pozemskost dovoluje – přece jen Jich zůstává mnohem větší část, kterou je ještě třeba vynést na světlo a dokonce teprve pochopit.
A tak je třeba sestoupit do Hlubin Kristových a jako v bohatém dole tam kopat, neboť jsou tam uloženy Hojné a Drahocenné Poklady. A můžeš dolovat sebehlouběji, nikdy nedojdeš konce a nevyčerpáš všechno, naopak na všech stranách, v každé štole nalezneš nové žíly s novým bohatstvím.
Proto také říká o Kristu apoštol Pavel: V Něm jsou skryty všechny Poklady Moudrosti a Poznání. 1 Žádný člověk ovšem nemůže k těmto Pokladům proniknout a není s to se Jich dobrat, dokud se nepropracuje a nepronikne přes spoustu námahy a vnitřního i vnějšího utrpení, dokud napřed nedostane Darem od Boha plnost chápání i cítění a dokud neprojde dlouhým duchovním výcvikem.
To všechno jsou ovšem jen předstupně a předpoklady vstupu do Vznešené Svatyně poznání Kristových Tajemství. A toto poznání představuje absolutně nejvyšší moudrost, jíž lze v tomto životě dosáhnout.
Kéž by si lidé konečně uvědomili, že je zhola nemožné dojít k plnosti Božího Bohatství a Boží Moudrosti, aniž projdou plností utrpení a mnohonásobnými strastmi, které člověka naučí vzdát se útěchy a jakékoli touhy. A tak duše, která opravdu dychtí po Boží Moudrosti, upřímně si nejprve žádá vejít do plnosti Kříže.
Právě proto napomínal svatý Pavel křesťany z Efesu, aby v soužení neochabovali, 2 aby byli stateční a aby, zakořeněni a upevněni v lásce, byli schopni pochopit se všemi svatými celou tu šířku a délku, výšku i hloubku, poznat Kristovu Lásku přesahující všechno poznání, a tak se dávat prostupovat veškerou Plností Boží. 3
Jedinou Branou, jíž můžeme do tohoto Bohatství Boží Moudrosti vejít, je Kříž. A je to Brána úzká. A tak ačkoli velmi mnoho lidí prahne po slastech, ke kterým je možné se touto Branou dostat, jen málokdo touží skutečně do Ní vstoupit.
Poznámky:
1 Kol 2, 3.
2 Srov. Ef 3, 13.
3 Srov. Ef 3, 17-19.