Výroky o světle a lásce
Sv. Jan od Kříže (1542 - 1591)
1. Přepis andújarského rukopisu
-
Pán vždycky odkrýval smrtelníkům Poklady Své Moudrosti a Svého Ducha, ale teď, kdy špatnosti stále více odhaluje svou tvář, odkrývá Je zvlášť hojně.
-
Ó, Pane Bože můj, jak by Tě mohl při své snaze a vůli nenajít, kdo Tě bude s láskou čistou a prostou hledat, když se ukazuješ jako první a vycházíš v ústrety těm, kdo po Tobě touží?
-
I když je to pro lidi dobré vůle cesta rovná a přívětivá, kdo po ní putuje, nedojde daleko a půjde se mu ztěžka, nebude-li k tomu mít dobré nohy a odvahu a odhodlané zaujetí.
-
Je lépe nést břímě se silným než jít nalehko se slabým: neseš-li břímě, jsi s Bohem, který je tvou Silou a je vždycky se zkroušenými; když jdeš nalehko, jsi sám se sebou, a ty jsi svou vlastní slabostí; v pracích vyžadujících trpělivost totiž zdatnost a síla duše roste a utvrzuje se.
-
Kdo chce být sám bez opory učitele a vůdce, bude jako strom, který stojí v poli sám a bez pána, neboť ať by měl sebevíc ovoce, otrhají mu je pocestní a ani nedozraje.
-
Strom pečlivě ošetřovaný a hlídaný svým pánem přináší v pravý čas ovoce, jak se od něho očekává.
-
Samotná duše bez učitele, ač ctnostná, je jako osamocený řeřavý uhel: spíše vychladne než se rozhoří.
-
Kdo padne sám, sám zůstane ležet a málo si cení své duše, když ji svěřuje jen sám sobě.
-
Když už se nebojíš sám padnout, jak se hodláš sám zvednout? Uvaž, že dva společně více zmohou než jeden.
-
Kdo padne s břemenem, těžko se s břemenem zvedne.
-
A když upadne slepec, sám se jako slepec nezvedne; a kdyby se sám zvedl, vykročí, kudy nemá.
-
Spíše chce Bůh od tebe sebemenší stupeň čistoty svědomí než všechny skutky, které dokážeš vykonat.
-
Spíše chce Bůh od tebe sebemenší stupeň poslušnosti a podrobenosti než všechny ty služby, které pro Něj zamýšlíš vykonat.
-
Více u tebe Bůh oceňuje ochotu k vyprahlosti a utrpení z lásky k Němu než všechny duchovní útěchy a vidění a meditace, kterým by ses mohl oddávat.
-
Potlač svoje tužby a najdeš to, po čem touží tvoje srdce; co ty víš, jestli je tvoje žádost v souladu s Bohem?
-
Ó, špatně známá Přesladká Lásko Boží! Kdo našel Tvé Zdroje, si odpočinul.
-
Má-li tě při naplňování tvé vůle provázet dvojnásobné trápení, nesnaž se ji splnit, byť bys v trápení zůstával.
-
Na cestě k Bohu nese v sobě v duše více necudnosti a nečistoty, nese-li v sobě sebemenší žádost po něčem světském, než kdyby byla zatížena všemi ošklivými a dotěrnými pokušeními a temnotami, jaké si lze představit, pokud je její rozumová vůle nechce připustit; spíše tedy může takový člověk spolehlivě dospět k Bohu tak, že bude plnit vůli Jeho Velebnosti, když říká: "Pojďte ke Mně všichni, kdo se lopotíte a jste obtíženi, a Já vás občerstvím." (Mt 11,28)
-
Větší Potěšení má Bůh z duše, která se lopotně a s obtížemi podrobuje tomu, čeho je zapotřebí, než z té, která se tomu zpronevěřuje tím, že si při konání svých věcí dopřává úlevy.
-
Větší Potěšení má Bůh byť i ze sebemenšího díla, bylo-li vykonáno vskrytu a bez záměru, aby se o něm vědělo, než z tisíce vykonaných s touhou, aby o nich lidé věděli, neboť tomu, kdo koná pro Boha s nejčistší láskou, nejenže nejde o to, aby to lidé viděli, ale nedělá to ani proto, aby o tom věděl Sám Bůh; a takový člověk, i kdyby se to Bůh nikdy neměl dozvědět, by pro Něj nepřestával vykonávat všechny ty služby se stejnou radostí a čistotou lásky.
-
Dílo čisté a úplné, vykonané pro Boha, připravuje v čistém nitru úplné království pro svého pána.
-
Dvakrát se namáhá pták, který sedl na lep, totiž aby se vyprostil a očistil se od něho; a na dvojí způsob se trápí, kdo vyhoví své žádosti, když se z ní vyprošťuje a po vyproštění očišťuje od toho, co na něm ulpělo.
-
Kdo se nenechává unášet žádostmi, poletí lehce podle svého ducha jako pták, kterému neselhává peří.
-
Když se moucha přichytne medu, brání jí to v létání; a duši, která se chce držet lahody ducha, to brání ve svobodě a uvažování.
-
Nesbližuj se s tím, co bylo stvořeno, chceš-li si uchovat v duši Jasnou a Prostou Tvář Boží, ale důkladně svého ducha od toho vyprázdni a odvrať a budeš se pohybovat v Božských Světlech, protože Bůh se tomu nepodobá.
-
Modlitba zamilované duše
Pane Bože, můj Milovaný!
Vzpomínáš-li dosud na mé hříchy a nehodláš proto udělat, oč Tě prosím, nalož s nimi, můj Bože, podle Své Vůle, což je to, co nejvíc chci, a projev mi tak Svou Laskavost a Milosrdenství a budeš i v nich poznán.
A jestliže čekáš na mé skutky, abys na jejich podkladě vyhověl mé prosbě, poskytni mi je Ty a vykonej je ve mně, i ty strasti, jaké bys chtěl přijmout, a staniž se.
A jestliže na mé skutky nečekáš, na co čekáš, Nejmilostivější Pane můj? Proč otálíš?
Neboť nebude-li nakonec to, oč Tě Jménem Tvého Syna žádám, Milost a Milosrdenství, vezmi si můj groš, když ho chceš, a dej mi toto bohatství, vždyť Ty také je pro mě chceš.
Kdo se bude moci zbavit nízkých způsobů a životních podmínek, jestliže ho Ty nepozvedneš k sobě v Čistotě Lásky, Bože můj? Jak se k Tobě pozvedne člověk zplozený a vyrostlý v nízkostech, jestliže ho nepozvedneš Ty, Pane, Rukou, kterou jsi ho stvořil?
Nevezmeš mi, Bože můj, cos mi už jednou dal ve Svém Jediném Synu Ježíši Kristu, v němž jsi mi dal všechno, co chci; proto se budu těšit, že mě nenecháš dlouho čekat.
Na co ještě čekáš, když ve svém srdci můžeš milovat Boha hned teď?
Moje jsou Nebesa a má je země; moji jsou lidé a moji jsou hříšníci; andělé jsou moji a Matka Boží a všechny věci jsou moje, i Sám Bůh je můj a pro mne, protože Kristus je můj a celý pro mne. Co tedy žádáš a hledáš, duše má? Tohle všechno je tvoje a všechno je to pro tebe.
Nezabývej se maličkostmi ani nedbej na drobty, které padají se stolu tvého Otce.
Vyjdi ven a raduj se ve své Slávě; skryj se v ní a těš se z ní a splní se tužby tvého srdce. -
Opravdu čistý duch se nemísí s cizími připomínkami ani s lidskými ohledy, nýbrž sám obcuje s Bohem v samotě všech forem, vnitřně, s lahodným klidem, poněvadž jeho poznání je v Božském mlčení.
-
Zamilovaná duše je duše poddajná, mírná, pokorná a trpělivá.
-
Tvrdá duše se ve své sebelásce zatvrzuje.
-
Jestliže ty ve Své Lásce, och, Dobrý Ježíši, duši nezjemníš, navždy setrvá ve své přirozené tvrdosti.
-
Kdo ztratí příležitost, je jako ten, kdo vypustil z ruky ptáka, neboť ho už nedostane zpět.
-
Neznal jsem Tě, och, Pane můj, poněvadž jsem pořád ještě chtěl poznávat a vychutnávat věci.
-
Ať se třebas všechno změní, Pane Bože, jen abychom se usídlili v Tobě.
-
Jediná myšlenka člověka má větší cenu než celý svět; proto je jí hoden jedině Bůh.
-
Pro to, co není smyslové, to, co necítíš; pro to, co je smyslové, smysl a pro Božího Ducha myšlenka.
-
Všimni si, že tvůj anděl strážný ne vždycky vyvolává touhu k jednání, ačkoliv vždycky osvítí rozum; proto máš-li jednat ctnostně, nečekej, až k tomu budeš mít chuť, poněvadž ti stačí rozum a mysl.
-
Žádost nepřipustí, aby ji podnítil anděl, když je zaujata něčím jiným.
-
Vyschl můj duch, poněvadž zapomněl pásti se v Tobě.
-
To, oč usiluješ a po čem nejvíce toužíš, nenajdeš na téhle své cestě ani vysokou kontemplací, nýbrž ve velké pokoře a odevzdanosti srdce.
-
Neumdlévej, neboť nepoznáš chuť a lahodu ducha, neoddáš-li se umrtvování všeho, co chceš.
-
Všimni si, že nejkřehčí květ nejrychleji zvadne a ztratí vůni; proto se vyvaruj chtít putovat za duchem lahodnosti, poněvadž nevytrváš; spíše si pro sebe zvol ducha statného, nelpícího na ničem, a najdeš sladkost a mír v hojnosti, neboť chutné a trvanlivé ovoce se sklízí z půdy chladné a suché.
-
Uvaž, že tvoje tělo je slabé a že nic na světě nemůže poskytnout tvému duchu sílu ani útěchu, protože co se rodí ze světa, je svět, a co se rodí z těla, je tělo; a dobrý duch se rodí pouze z Ducha Božího, a ten se nesdílí skrze svět ani skrze tělo (srov. Jan 3,6).
-
Dohodni se se svým rozumem, že na cestě k Bohu budeš dělat to, co on ti říká, a vzhledem k tvému Bohu to bude mít pro tebe větší cenu než všechny skutky, které konáš bez tohoto zřetele a než všechny duševní požitky, o které usiluješ.
-
Blažený ten, kdo nedbá na svou zálibu a náklonnost a hledí na věci podle rozumu a spravedlnosti a tak je také vykonává.
-
Kdo jedná s rozumem, je jako ten, kdo se živí tím, co je vydatné, a ten, kdo si počíná podle choutky své vůle, jako ten, kdo jí nevýživné ovoce.
-
Ty, Pane, s Radostí a Láskou znovu zvedáš toho, kdo Tě uráží, a já už nezvednu a nectím toho, kdo mě rozzlobí.
-
Ó, Mocný Pane, jestliže jediný Záblesk z Říše Tvé Spravedlnosti tolik působí na smrtelného panovníka, který vládne lidem a řídí je, co udělá Tvá Všemocná Spravedlnost s člověkem spravedlivým a s hříšníkem?
-
Očistíš-li svou duši od cizího vlastnění a žádostí, v duchu porozumíš věcem, a popřeš-li zálibu v nich, budeš se těšit z jejich pravdy, poněvadž v nich porozumíš tomu pravému.
-
Můj Pane Bože, Ty nejsi cizí tomu, kdo se neodcizuje Tobě; jak mohou lidé říkat, že se vzdaluješ Ty?
-
Doopravdy zvítězil nad všemi věcmi ten, v němž ani jejich lahoda nevzbudí libost, ani ho jejich trpkost nezarmoutí.
-
Chceš-li dojít k svatému usebrání, nesmíš přicházet s připouštěním, nýbrž s popíráním.
-
Ať půjdu, můj Bože, kudykoliv s Tebou, všude se mi bude dařit tak, jak to chci pro Tebe.
-
Nebude moci dosáhnout dokonalosti ten, kdo se nesnaží spokojit se s málem, tak aby přirozená a duševní žádostivost byly spokojeny ve vyprázdnění; neboť aby se dospělo k nejvyššímu pokoji a míru ducha, je právě toho zapotřebí; a za těchto okolností téměř obvykle v čisté a prosté duši působí Boží Láska.
-
Dávej pozor, aby ses, jelikož je Bůh Nedosažitelný, neomezoval na to, co mohou tvoje mohutnosti pochopit a tvoje smysly pocítit, a nespokojoval se s něčím menším a tvá duše aby neztratila náležitou lehkost, potřebnou na cestu k Němu.
-
Jako ten, kdo táhne vůz do kopce, tak putuje k Bohu duše, která nesetřese starost a neuhasí žádost.
-
Není Boží Vůlí, aby se duše něčím znepokojovala ani aby trpěla strastmi, neboť jestliže jimi v nepříznivých okolnostech světa trpí, je tomu tak pro slabost její ctnosti, protože čím se nedokonalá duše trápí, v tom si duše dokonalého libuje.
-
Ne cestě života je velmi málo vzruchu a jednání a spíše vyžaduje umrtvování vůle než mnoho vědění; kdo si na ni vezme věcí a zálib co nejméně, půjde po ní snáz.
-
Nemysli si, že líbit se Bohu spočívá jenom ve velké přičinlivosti, ale spíše v tom, aby se člověk přičiňoval s dobrou vůlí, bez jakéhokoliv vlastnění a ohledů.
-
V podvečer tě budou zkoušet podle lásky; nauč se milovat, jak Bůh chce být milován, a svou povahu opusť.
-
Dbej, aby ses nemíchal do cizích věcí, ani je nenechávej procházet svou pamětí, protože ani svůj vlastní úkol nedokážeš možná splnit.
-
Nemysli si, že když v nějakém člověku nezáří ctnosti, na jaké myslíš ty, nebude mít velkou cenu před Bohem pro to, nač ty ani nepomyslíš.
-
Člověk se neumí dobře radovat ani se dobře soužit, protože nechápe rozdíl mezi dobrem a zlem.
-
Dbej, aby ses zbrkle nermoutil nad nešťastnými případy světského života, protože nevíš, jaké dobro, přichystané v Úradcích Božích pro věčnou radost vyvolených, s sebou přinášejí.
-
Nelibuj si v úspěších na tomto světě, poněvadž nevíš určitě, zda ti zajišťují život věčný.
-
Při protivenství se hned důvěřivě obrať k Bohu a budeš posílen a osvícen a poučen.
-
Při radostech a potěšeních se s bázní a pravdou hned obracej k Bohu a nebudeš zklamán ani tě nezmámí pýcha.
-
Vezmi si Boha za Snoubence a Přítele, s kterým bys byla ustavičně ve styku, a nebudeš hřešit a budeš umět milovat, a co budeš potřebovat, dopadne pro tebe úspěšně.
-
Bez námahy budeš zvládat lidi a věci ti budou sloužit, budeš-li zapomínat na ně i sám na sebe.
-
Odpočiň si tím, že od sebe odhodíš starosti a nebudeš dbát na nic, co se bude dít, a budeš Bohu sloužit podle Jeho Zalíbení a budeš se v Něm radovat.
-
Všimni si, že Bůh vládne jen v duši pokojné a ničím nezaujaté.
-
I když vykonáš mnoho věcí, nenaučíš-li se zapírat svou vůli a podrobovat se tím, že se vzdáš péče o sebe a o své věci, neuděláš pokroky v dokonalosti.
-
Čemu prospívá, jestliže dáváš Bohu jednu věc, když On tě žádá o jinou? Uvažuj, co Bůh asi chce, a udělej to, neboť tak lépe uspokojíš své srdce než tím, k čemu se kloníš ty.
-
Jak se odvažuješ radovat se tak beze strachu, když máš stanout před Bohem, abys vydal počet z každého sebemenšího slova a myšlenky?
-
Uvaž, že je mnoho povolaných a málo vyvolených (Mt 22,14), a že nebudeš-li dávat na sebe pozor, jistější je tvá záhuba než záchrana, zvlášť když je pěšina, která vede k životu věčnému, tak úzká (Mt 7,14).
-
Neraduj se domýšlivě, když víš, kolik hříchů jsi napáchal, a nevíš, jaký má Bůh k tobě Vztah, ale s důvěrou se obávej.
-
Jestliže tě v hodině zúčtování bude tížit, žes nevyužil tohoto času k službě Boží, proč ho neuspořádáš a nevyužiješ teď tak, jak bys chtěl, abys to byl udělal, až budeš umírat?
-
Chceš-li, aby se v tvém duchu zrodila zbožnost a rostla láska k Bohu a touha po Věcech Božích, očisti duši od veškeré žádosti a náklonnosti a nároku tak, aby pro tebe nic neznamenalo nic; neboť jako nemocný, když je z těla vypuzen špatný mok, hned pocítí blaho zdraví a dostává chuť k jídlu, tak ty se zotavíš v Bohu, budeš-li se léčit z toho, co bylo řečeno; a jinak, i kdybys dělal sebevíc, neuspěješ.
-
Toužíš-li najít pokoj a útěchu pro svou duši a opravdově sloužit Bohu, nespokojuj se s tím, co jsi opustil, poněvadž jsi možná na tom tak, že znovu chodíš stejně obtížen, nebo ještě obtíženější než dříve, avšak opusť všechny ostatní věci, které ti zůstávají, a uchyl se k jediné, která nese všechno s sebou, totiž k svaté samotě, provázené modlitbou a svatou a Božskou četbou, a tam vytrvej v zapomnění všech věcí, protože nepříslušejí-li ti z povinnosti, více se zalíbíš Bohu, když se budeš umět ohlídat a sám sebe zdokonalovat, než když je budeš všechny shromažďovat; neboť co prospěje člověku, když získá celý svět, jestliže dopustí, aby ztratil svou duši? (Mt 16,26).
2. Zásady lásky
-
Velice držte na uzdě jazyk a mysl a soustavně přenášejte veškeré hnutí na Boha, a váš duch se Božsky rozehřeje.
-
Neživte ducha ničím jiným než Bohem. Odvrhněte pozornost k věcem a do srdce vneste mír a usebrání.
-
Vneste duševní klid do láskyplné pozornosti k Bohu, a když bude zapotřebí promluvit, ať je to se stejným poklidem a mírem.
-
Mějte ustavičně na paměti život věčný i to, že kdo žijí nejzkroušeněji a nejchuději a nejponíženěji, budou se těšit nejvyšší vážnosti a Slávě u Boha.
-
Radujte se ustavičně v Bohu, který je vaší Spásou (Lk 1,47), a uvažte, že je dobré jakýmkoliv způsobem trpět pro Toho, kdo je Dobrý.
-
Uvažte, jak potřebujete být samy sobě nepřítelkyněmi a putovat skrze svatou přísnost k dokonalosti, a uvědomte si, že z každého slova, které byste pronesly mimo řád poslušnosti, se budete před Bohem zodpovídat.
-
Vyjadřuji přání, aby vám Bůh dal, co Jeho Velebnost ví, že vám chybí pro Jeho Čest.
-
Vnitřně i navenek ukřižována s Kristem budete žít v tomto životě s nasycenou a uspokojenou duší a díky své trpělivosti ji vlastnit (Lk 21,19).
-
Soustřeďte láskyplnou pozornost na Boha a nechtějte od Něho zakoušet nebo chápat něco zvláštního.
-
Ustavičnou důvěru v Boha a vážit si přitom u sebe i u sester toho, čeho si nejvýše váží Bůh, což jsou duchovní dobra.
-
Vstupte do svého nitra a pracujte v Přítomnosti svého Snoubence, který je vždycky přítomen a má vás rád.
-
Braňte se tomu, že byste ve své duši připouštěla věci, které nemají duchovní podstatu, aby ve vás nepotlačily zálibu ve zbožnosti a usebrání.
-
Ať vám Ukřižovaný Kristus stačí a s Ním pracujte i odpočívejte a takto sama sebe potlačujte ve všech věcech vnějších i vnitřních.
-
Stále se snažte, aby pro vás věci nic neznamenaly, ani vy pro ně, ale na vše zapomínajíc pobývejte ve svém usebrání se Snoubencem.
-
Velice milujte námahy a přikládejte jim malou závažnost, abyste se zalíbila Snoubenci, který pro vás neváhal zemřít.
-
Chovejte v srdci odolnost proti všem věcem, které vás lákají k tomu, co není Bůh, a buďte přítelkyní Kristova Utrpení.
-
Zachovávejte vnitřní oproštění od všech věcí a nevkládejte zálibu do ničeho časného a zaměříte svou duši na dobra dosud neznámá.
-
Duše, která žije v lásce, ani neunavuje, ani se neunaví.
-
Chudáka, který je nahý, lidé obléknou, a duši, která by se obnažila ze všech svých žádostí a zálib i nechutí, oblékne Bůh do Své Čistoty, Zalíbení a Vůle.
-
Jsou duše, které se válejí v bahně, jako se v něm válejí zvířata, a jiné, jež létají jako ptáci, kteří se ve vzduchu očišťují a zbavují špíny.
-
Jedno Slovo pronesl Otec, a to byl Jeho Syn, a to stále pronáší ve věčném tichu, a v tichu Mu duše má naslouchat.
-
Práce musíme měřit podle sebe, a nikoliv sebe podle prací.
-
Kdo nehledá Kristův Kříž, nehledá Kristovu Slávu.
-
Aby se Bůh zamiloval do duše, nespočine Pohledem na její velikosti, nýbrž na velikosti její pokory.
-
Kdo by se styděl přiznat se ke Mně před lidmi, k tomu se také Já budu stydět přiznat před Svým Otcem, říká Pán (Mt 10,33).
-
Vlasy, které se často česají, budou lesklé, a kdykoliv se člověku zachce je učesat, nikdy s tím nebude potíž. A duše, která by často zkoumala své myšlenky, slova a skutky, což jsou její vlasy, konajíc všechno z lásky k Bohu, bude mít vlasy velmi třpytivé a její Snoubenec jí bude hledět na šíji a zůstane v ní zajat a zraněn v jednom jejím oku, to jest v čistotě úmyslu, s nímž všechno koná. Vlasy se začínají česat od temene hlavy, chceme-li, aby se leskly; všechny naše skutky mají začínat od nejvyššího vrcholu lásky k Bohu, chceš-li, aby byly čisté a jasné.
-
Nebe je stálé a není podrobeno tvoření, i duše, jež jsou Nebeské přirozenosti, jsou stálé, nejsou podrobeny tomu, aby plodily žádosti nebo cokoliv jiného, poněvadž se svým způsobem podobají Bohu, který je navždy Neměnný.
-
Nejíst zakázané pokrmy, což jsou pokrmy tohoto přítomného života, neboť blahoslavení, kdo lační a žízní po spravedlnosti, neboť oni budou nasyceni (Mt 5,6). Bůh usiluje o to, aby z nás udělal bohy skrze účast, neboť On je Jím Svou Přirozeností, jako oheň obrací všechno v oheň.
-
Všechna Dobrota, kterou máme, je nám půjčena, a Bůh Ji má ze Svého vlastního Konání; Bůh a Jeho Konání je Bůh.
-
Moudrost do nás vstupuje skrze lásku, mlčení a umrtvování. Velká moudrost je umět mlčet a nehledět na žádná slova ani skutky ani cizí životy.
-
Všechno pro mne a nic pro Tebe. (Srov. Výrok 130)
-
Všechno pro Tebe a nic pro mne. (Srov. Výrok 130)
-
Nechávej se poučovat, nechávej si nařizovat, nechávej se podrobovat a přezírat a budeš dokonalá.
-
Patero škod způsobuje v duši kterákoliv žádost: první, že ji zneklidňuje; druhou, že ji zakaluje; třetí, že ji pošpiňuje; čtvrtou, že ji oslabuje; pátou, že ji zatemňuje.
-
Dokonalost není ve ctnostech, o kterých duše ví, že je má, nýbrž spočívá v těch, které v duši vidí náš Pán, což je pro ni nedostupné; a tak si nemá na čem zakládat, ale má mít sama o sobě velice skromné mínění.
-
Láska nespočívá v tom, že člověk cítí něco velkého, nýbrž že má velké obnažení a souží se pro Milovaného.
-
Celý svět není hoden jediné myšlenky člověka, neboť ta náleží jedině Bohu; a tak každou myšlenku, kterou nevěnujeme Bohu, Mu ukrádáme.
-
Mohutnosti a smysly se nemají celé používat na věci, nýbrž jen tolik, kolik je nevyhnutelné, a to ostatní nechat volné pro Boha.
-
Nedívání se na cizí nedokonalosti, zachovávání mlčení a ustavičný styk s Bohem vymýtí z duše velké nedokonalosti a učiní ji paní velkých ctností.
-
Známky vnitřního usebrání jsou tři: první, jestliže si duše nelibuje ve věcech pomíjivých; druhá, má-li ráda samotu a mlčení a utíká se k tomu, co je dokonalejší; třetí, jestliže to, co jí obvykle pomáhalo, jí překáží, jako jsou úvahy a meditace a skutky, takže duše nemá jinou pohnutku k modlitbě než víru a naději a lásku.
-
Má-li duše více trpělivosti při utrpení a lépe snáší postrádání zálib, je to znamením, že více prospívá ve ctnosti.
-
Patero je vlastností osamělého ptáka. První, že vzlétá do největší výšky; druhá, že nesnáší společnost, i když by byla jeho druhu; třetí, že nastrkuje zobák do vzduchu; čtvrtá, že nemá určitou barvu; pátá, že líbezně zpívá. Tytéž vlastnosti má mít uvážlivá duše, která se má povznášet nad pomíjivé věci a nedbat na ně víc, než kdyby jich nebylo; a má mít tak ráda samotu a mlčení, že by nesnesla společnost jiného tvora; má nastrkovat zobák Vanutí Ducha Svatého a odpovídat na všechna Jeho Vnuknutí, aby se tímto konáním stala hodnější Jeho Společnosti; nemá mít určitou barvu, to jest závislost na ničem, pouze na tom, co je Vůlí Boží; má líbezně zpívat v kontemplaci svého Snoubence a z lásky k Němu.
-
Návyky na dobrovolné nedokonalosti, které nikdy nelze úplně přemoci, nejen brání sjednocení s Bohem, ale i tomu, aby člověk dospěl k dokonalosti; jsou to zvyk hodně mluvit, nějaké to nepřekonané drobné zalíbení, jako třebas v osobě, oděvu, cele, knize, v nějakém jídlu, a některé hovory a chuť mít něco rád, vědět a slyšet a jiné podobné.
-
Chceš-li se chlubit a nechceš vypadat hloupě a bláznivě, odstraň od sebe věci, které nejsou tvoje, a to, co zůstane, bude tvou chloubou. Jestliže však všechny věci, které nejsou tvoje, odstraníš, k ničemu ovšem nebudeš mít vztah, a proto se nemáš ničím chlubit, nechceš-li upadnout do ješitnosti. Nyní však sestupme zvlášť k Darům oněch Milostí, jež dělají lidi milými a příjemnými před Očima Božíma; jisté je, že těmito Dary se nemáš chlubit, poněvadž ani nevíš, máš-li Je.
-
Ó, jak Sladká bude pro mě Tvoje přítomnost, který jsi Nejvyšší Dobro! Mlčky k Tobě přistoupím a odkryju Ti Nohy, abys považoval za dobré připojit mě k Sobě v manželství, a neoddechnu si, dokud si nebudu hovět v Tvém Náručí (Rt 3,4-9). A nyní Tě prosím, Pane, abys mě v žádnou dobu neopouštěl v mém usebrání, protože bych přišla o svou duši.
-
Jste-li zbavena všeho vnějšího, připravena o všechno vnitřní, oddána Věcem Božím, ani úspěšnost vás nezadrží, ani nezdar vám nevadí.
-
Duše, která je sjednocena s Bohem, se Ďábel bojí jako Samého Boha.
-
Nejčistší utrpení přináší a vyvolává nejčistší pochopení.
-
Duše, která chce, aby se jí Bůh odevzdal Celý, musí se celá odevzdat a nic si nenechat.
-
Duše, která je sjednocena s Láskou, nemá ani první hnutí.
-
Staří přátelé Boží se jen zcela výjimečně proti Bohu prohřeší, poněvadž jsou již nade vším, co je může k prohřešení přivádět.
-
Můj Milovaný, všechno drsné a namáhavé chci pro sebe, a všechno hebké a příjemné chci pro Tebe!
-
Pro svůj pokrok máme nejvíce zapotřebí chutí i jazykem mlčet před tímto Velkým Bohem, jehož mluvou, kterou nejraději slyší, je mlčenlivá láska.
-
Zbavit se oslnění při hledání Boha: světlo, které je nám užitečné ve vnějších věcech, abychom neupadli, je naopak na škodu ve Věcech Božích, takže lépe je nevidět a duše má více jistoty.
-
Více se získá na Statcích Božích za jednu hodinu než na našem za celý život.
-
Libuj si v tom, že neznáš sama sebe ani že tě neznají jiní. Nikdy nehledět na cizí dobro ani zlo.
-
Pobývat sám s Bohem, přitom pracovat, skrývat Boží Dobra.
-
Kráčet k prohře a k tomu, aby nás všichni předčili, je vlastností duchů statečných, hrudí ušlechtilých; vlastností štědrých srdcí je spíše dávat než přijímat, až nakonec dají sama sebe, neboť považují za velkou zátěž vlastnit se, protože raději jsou vlastněna a cizí sobě, neboť spíše než sami sobě patříme onomu Nekonečnému Dobru.
-
Velká špatnost je více hledět na Boží Dobra než na Boha Samého. Modlitbu a odřeknutí.
-
Pohleďte na to Nekonečné Vědění a na to Skryté Tajemství, jaký Mír, jaká Láska, jaké Ticho je v té Božské Hrudi, jak povznesená je ta věda, kterou tam učí Bůh, což je to, co nazýváme anagogickými úkony, jež tolik rozněcují srdce!
-
Velice se zhoršuje a poškozuje tajemství svědomí pokaždé, když někdo odhaluje lidem jeho plod, neboť tehdy dostane za odměnu plod pomíjivé pověsti.
-
Mluvte málo a do věcí, na něž nejste tázán, se nepleťte.
-
Vždycky se snažte nosit v sobě Boha Přítomného a uchovávat v sobě čistotu, které vás Bůh učí.
-
Nevyhýbejte se tomu, aby vás všichni opravovali, ani to neodmítejte; s klidnou tváří vyslechněte jakoukoliv výtku; myslete si, že vám to říká Bůh.
-
Žijte tak, jako by na tomto světě nebylo nikoho jiného než Bůh a vy, aby nemohlo být vaše srdce zadržováno něčím lidským.
-
Považujte za Milosrdenství Boží, když se vám někdy dostane dobrého slova, poněvadž žádné nezasluhujete.
-
Nikdy nenechávejte rozptylovat své srdce, i kdyby to bylo jen na dobu jednoho Kréda.
-
Nikdy neposlouchejte řeči o cizích slabostech, a kdyby si vám některá stěžovala na jinou, dokážete jí pokorně říci, aby vám neříkala nic.
-
Na nikoho si nestěžujte, na nic se neptejte, a budete-li se musit zeptat, ať je to málo slovy.
-
Neodmítejte práci, i když by se vám zdálo, že na ni nebudete stačit. Všichni ať ve vás nacházejí laskavost.
-
Neodmlouvejte; v žádném případě nepronášejte slova, která by nebyla čistá.
-
Cokoli mluvíte, ať je takové, aby se nikdo neurazil, a ať je to o věcech, kde by vám nevadilo, kdyby se to všichni dozvěděli.
-
Neodmítejte nikomu to, co máte, i kdybyste to potřebovala.
-
Mlčte o tom, co vám Bůh dal, a vzpomeňte si na onen výrok Snoubenky: Mé tajemství pro mne (Iz 24,16).
-
Snažte se uchovávat srdce v míru; ať vás neznepokojí žádná událost tohoto světa; uvažte, že všechno má svůj konec.
-
Nepozastavujte se mnoho ani málo nad tím, kdo je proti vám nebo s vámi, a vždy se snažte zalíbit svému Bohu. Proste Ho, aby ve vás uplatnil Svou Vůli. Velice Ho milujte, neboť jste Mu tím povinována.
-
Dvanáct hvězd, aby se dospělo k nejvyšší dokonalosti: láska k Bohu, láska k bližnímu, poslušnost, čistota, chudoba, účast v chóru, kajícnost, pokora, umrtvování, modlitba, mlčení, mír.
-
K tomu, co bys měla dělat, si nikdy neber za příklad člověka, ať by byl sebesvětější, protože Ďábel před tebe postaví jeho nedokonalosti, ale napodobuj Krista, který je nanejvýš Dokonalý a nanejvýš Svatý, a nikdy nepochybíš.
-
Hledejte ve čtení a naleznete v meditaci; tlučte v modlitbě a otevřou vám v kontemplaci.
3. (Výstrahy, které shromáždila Magdaléna od Ducha Svatého, bosá karmelitka z Beasu) -
Tomu, kdo s čistou láskou pracuje pro Boha, nejenom nejde o to, aby to lidé věděli, ale nedělá to ani proto, aby to věděl Sám Bůh; a i kdyby se o tom Bůh nikdy nedozvěděl, nepřestal by takový člověk konat stejné služby a se stejnou radostí a láskou.
-
Jiný návod, jak překonávat žádosti: Nosit v sobě stálou chuť napodobovat Ježíše Krista ve všech svých skutcích a přizpůsobovat se Jeho Životu, nad nímž je třeba se zamýšlet, abychom Jej dovedli napodobovat a ve všem si počínat tak, jak by si počínal On.
-
Abychom to mohli dělat, je nezbytné zříci se jakékoliv žádosti nebo záliby, jestliže by nebyla čistě jen pro Čest a Slávu Boží, a zůstávat ve vyprázdnění z lásky k Tomu, který v tomto Životě neměl za úkol ani nechtěl víc než plnit Vůli Svého Otce, kterou nazýval Svým Jídlem a Pokrmem (Jan 4,34).
-
K umrtvování čtyř přirozených vášní, což jsou radost, smutek, strach a naděje, přispívá následující:
Vždycky se snažit přiklánět se nikoliv k tomu snadnějšímu, nýbrž k tomu obtížnějšímu.
Nikoliv k tomu chutnějšímu, nýbrž k tomu, čemu se chuti nedostává; nikoliv k tomu příjemnějšímu, nýbrž k tomu, co nic příjemného neposkytuje.
Neklonit se k tomu, co je odpočinkem, nýbrž k tomu namáhavějšímu.
Ne k tomu, co je útěchou, nýbrž k tomu, co útěchou není; nikoliv k tomu, co je více, nýbrž k tomu, co je méně.
Nikoliv k tomu vyššímu a drahocennějšímu, nýbrž k nižšímu a opovrhovanějšímu.
Ne k tomu, co znamená něco chtít, nýbrž k tomu, co znamená nechtít nic.
Nehledat na věcech to lepší, nýbrž to horší a snášet obnažení a vyprázdnění a chudobu pro Ježíše Krista ve všem, co je na světě.
-
Proti žádostivosti:
Snažit se jednat v obnažení a přát si, aby to dělali i ostatní.
Snažit se mluvit s pohrdavostí vůči sobě a přát si, aby to dělali všichni.
Snažit se smýšlet o sobě nízce a přát si, aby to dělali i ostatní.
-
Mějte v srdci odolnost proti všemu, co by vás podněcovalo k něčemu, co není Bůh, a ráda trpte pro Krista.
-
Pohotovost v poslušnosti, radost z utrpení, umrtvovat zrak, nechtít nic vědět, mlčení a naděje.
-
Velice kroťte jazyk a myšlení a ustavičně v sobě noste oddanost k Bohu a velmi se vám roznítí Božský Duch. Mnohokrát si to čtěte.
4. (Výstrahy připomínané Marií od Ježíše) -
Pozvedávat se nad sebe, nelpět na ničem stvořeném.
-
Být obrácená proti sobě, rozzlobená na sebe a nikdy se nezastavovat.
-
Utíkat s myšlením od nich a zavírat dveře přede všemi.
-
Zbavena všech zálib, myšlenek a představ, s dojetím a slzami vzdychej ten sladký zpěv.
5. Jiné výstrahy -
Čím více se odlučuješ od věcí pozemských, tím více se blížíš Nebeským a více nacházíš v Bohu.
-
Kdo by dovedl všemu zemřít, bude mít život ve všem.
-
Odstup od zla, konej dobro a hledej pokoj.
-
Kdo si stěžuje nebo reptá, není dokonalý, ba ani dobrý křesťan.
-
Pokorný je ten, kdo se ukrývá ve své vlastní nicotě a dovede se oddat Bohu.
-
Mírný je ten, kdo umí snášet bližního a snášet sám sebe.
-
Chceš-li být dokonalý, prodej svou vůli a dej ji chudým duchem a jdi ke Kristu cestou mírnosti a pokory a následuj Ho až na Kalvárii a ke Hrobu.
-
Kdo se spoléhá sám na sebe, je horší než Ďábel.
-
Kdo nemiluje svého bližního, nenávidí Boha.
-
Kdo si počíná vlažně, je blízko pádu.
-
Kdo utíká před modlitbou, utíká před vším dobrým.
-
Lepší je ovládat se v řeči než se postit o chlebu a vodě.
-
Lepší je trpět pro Boha než dělat zázraky.
-
Ó, jaké to budou Rozkoše, jež budeme zakoušet při pohledu na Nejsvětější Trojici!
-
Nepodezírej svého bratra, nebo ztratíš čistotu srdce.
-
Čím více nesnází, tím lépe.
-
Co dovede ten, kdo nedovede trpět pro Krista?