Jdi na obsah Jdi na menu
 


Životopis (1)

18. 11. 2016

sv.-terezie-marketa-od-nejsvetejsiho-srdce-jezisova.jpgSv. Terezie Markéta od Nejsvětějšího Srdce Ježíšova (1747 - 1770)

Ačkoli křesťané věří ve Vtělení Božího Syna, mohou i oni upadnout do nebezpečí, že budou svůj život žít sami: jako by Boží Syn neexistoval, jako by nepřišel, aby nás obdaroval Svou Přítomností, Svým Společenstvím, Svou Spásou. Hovoří o Něm jako o jedné z mnoha idejí, jako o ideji, která sice přináší Světlo a Útěchu, avšak zůstává pouhou idejí. Ano, Ježíš je pro ně určitou "hodnotou", je pro ně "orientačním a opěrným existenčním bodem", ale nemilují Jej celým srdcem, celou duší a celou silou. Když přemýšlejí o problémech života, nebo dokonce o problémech víry, zdají se jim Tři Božské Osoby, Otec, Vtělený Syn, a Duch Svatý abstraktními Bytostmi. Nepopírají Je, avšak je pro ně dostačující vzdát Jim povinnou úctu a potom se dál plně věnovat své práci, svým myšlenkám, rozhodnutím, plánům a zájmům. Tak se Církev stává místem lidí, kteří by měli být díky své víře o něco moudřejší a důslednější než ostatní, ale ve skutečnosti často nečekaně zklamou. I ty nejlepší křesťany, světce, máme ve zvyku posuzovat podle toho, co dokázali svým učením, svou pracovitostí a svým příkladem. To nejcennější z jejich zkušenosti, jejich vztah s Božskými Osobami, nám však uniká, protože mu nepřikládáme velký význam.
Nemálo z nás se domnívá, že František z Assisi, Ignác z Loyoly, Terezie z Avily, Kamil de Lellis a mnozí další, i naši současníci, by pro nás byli příkladem, i kdyby neexistoval Kristus, kterého milovali a který miloval je, i kdyby byli svůj život prožili sami, bez Boha. A tak zapomínáme, že svatí mají srdce. Proto Bůh někdy povolá světce, kteří mají jediný životní cíl: být milováni Bohem a milovat Boha celou hloubkou svého bytí. Díváme-li se na ně očima světa, nepozorujeme, že by konali něco mimořádného nebo říkali něco oslnivého. Vyznačují se jen tím, že planou spalující touhou po stále důvěrnějším a naprostém sjednocení se svým Pánem. Zdá se, že jejich život nepředkládá téměř nic, o čem bychom mohli vyprávět. Je tu však jejich vnitřní život, jehož skrytý příběh lze pouze vytušit. Nad ním pak možná pocítíme dojetí a snad i přání, aby alespoň malá jiskra z jejich ohně zapálila i naše srdce. Životy takových světců zaujmou jenom toho, kdo se uvnitř ptá: Co znamená být milován Bohem a milovat Boha celou svou bytostí? Jak se takové Lásce odevzdat? Jak Ji chránit, jak o Ni pečovat, aby mohla vyrůst nad veškerou mez? Jakými zákony se taková Láska řídí? Křesťan, který si nikdy nepoloží tyto otázky, je daleko od středu své víry.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář