Životopis (2)
Sv. Terezie Markéta od Nejsvětějšího Srdce Ježíšova (1747 - 1770)
Když životopisci hovoří o svaté Terezii Markétě od Nejsvětějšího Srdce Ježíšova, popisují ji následující větou: "Byla to bytost doslova strávená Boží Láskou, Neutišitelnou Láskou." Ocitáme se uprostřed 18. století. V oblasti filozofického myšlení se právě šíří chladné světlo osvícenství. Náboženská víra je ohrožována jansenistickým rigorismem, ale také raiconalistickým a filantropickým deismem. Na obzoru se objevuje ateismus. Co se týče vědy, jsme v období prvních velkých technických vynálezů. Pohlédneme-li na oblast sociální, vidíme, jak se rodí ekonomická věda a otevírá cesta k buržoazní revoluci. Církev začíná pociťovat nemilosrdný boj zednářství. V Toskánsku jsou hlavními tématy zemědělství, obchodování, průmyslové podniky a zúrodňování půdy. Zdokonaluje se daňový systém a projevují se tendence vytvořit Církev nezávislou na papeži.
V literatuře odpovídá tomuto pohnutému období poezie literární společnosti Arkádie: oslava strojené a sentimentální lásky, pastýřské a idylické obrazy, melodramata ve stylu Metastasia (Rousseau ho nazval "jediným básníkem srdce"). V salonech se promenádují napudrované dámy a uhlazení hejsci. Člověk skutečně nabývá dojmu, že jde o období, v němž je rovnováha mezi rozumem a srdcem velmi narušena: rozum útočí dokonce i na Boha a vědecky plánuje život, zatímco srdce se ztrácí v malichernostech a pastýřských selankách.
Naše Anna Marie Redi by mohla být jednou z těchto dam 18. století. Patřila k arezzské šlechtě, byla velmi krásná, plavovlasá, měla typické modré oči. Bůh se však rozhodl, že si ji zamiluje a že ji obdaruje nevýslovnou láskou k Sobě. Abychom porozuměli níže vyprávěnému, měli bychom si být dobře vědomi toho, že tento Bůh se z Lásky k nám nechal ukřižovat. Jedné středověké mystičce řekl: "Pamatuj, nezamiloval jsem si tě z žertu!"