Jdi na obsah Jdi na menu
 


Cesta k dokonalosti 16,1 - 16,3

30. 12. 2017

44578833df2783c86cd180387dd801af.jpgSv. Terezie od Ježíše (1515 - 1582)

(1) 1 - Nemyslete si, že už jsem toho nějak mnoho řekla: teprve jsem rozestavěla figurky na šachovnici, jak se říká. Prosily jste mě, abych vám vyložila základy modlitby: i když mě Bůh nevedl podle těchto zásad, a já sama nemám ani kořínek takových ctností, nicméně neznám jiné. Věřte mi, že ten, kdo chce hrát šachy a neumí tahat figurkami, bude hrát prachmizerně: neumí-li hrát šachy, nedá také nikdy šach mat.
Jistě mě pokáráte, že mluvím o šachové hře, neboť v tomto domě nemáte žádné hry, ani je nemáte mít. - A přitom uvažujete, jakou pěknou matku vám Pán dal, že znala i tuto marnost.
Někteří tvrdí, že někdy lze hrát šachy; tím spíše je nyní dovoleno použít jejich taktiku. Ba kdybychom ji užívaly často, brzo dáme šach mat i Božskému Králi. A to by nám pak už neunikl, vždyť by ani nechtěl.

2 - Při šachové hře útočí na krále nejvíce královna, i když jí přitom pomáhají ostatní figurky. Žádná královna tak nepřinutí Nebeského Krále, aby se vzdal, jako pokora. Ta Ho totiž přiměla, aby z Nebe sestoupil do Klína Panny, a jí Ho přitahujeme do své duše jako na vlasu. (2) A proto duše Ho bude vlastnit tím více, čím hlouběji bude zakořeněna v pokoře, a kdo v ní bude méně zakořeněn, bude Ho také méně vlastnit. 
Nedokážu pochopit, jak někdo může mít pokoru bez lásky, a lásku bez pokory, a jak je možné, aby obě tyto ctnosti existovaly v duši, aniž by opravdu nelpěla na jakékoliv věci.

3 - Možná se mě zeptáte, mé dcery, proč vám tak zeširoka vykládám o ctnostech, když máte tolik knih, jež o tom pojednávají, zatímco vy jen chcete, abych se zabývala kontemplací. 
Na to vám odpovídám, že kdybyste mě prosily, abych vám mluvila o meditaci, snadno bych vám mohla vyhovět; to pak bych vám radila, abyste ji nikdy nezanedbávaly, ani kdybyste neměly žádnou ctnost, neboť ctnosti se právě začínají získávat skrze rozjímání. Žádný křesťan se neobejde bez rozjímání, a nikdo je nemá zanedbávat, když mu dá Bůh tak dobré Vnuknutí, byť by byl obtížen sebevětší vinou. O tomhle jsem však už psala na jiném místě, a i jiní o tom psali, kteří se v tom vyznají, zatímco já ne, a Bůh to ví.


Poznámky: 
(1) První čtyři odstavce této kapitoly jsou vynechány, neboť chybí v rukopise z Valladolidu, z něhož překládáme.
(2) Je to asi narážka na verš Písně písní, kde Miláček vyznává, že byl zraněn jedním vlasem snoubenky (Pís 4,9).

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář