Jdi na obsah Jdi na menu
 


Cesta k dokonalosti 19,5 - 19,6

28. 3. 2019

44578833df2783c86cd180387dd801af.jpgSv. Terezie od Ježíše (1515 - 1582)

5 - Tím méně jej uhasí voda, jež pochází z Nebe, neboť tehdy ty dva prvky nejsou protikladné a nadto pocházejí z téhož Království. Není třeba se obávat, že by si uškodily: naopak, jeden napomáhá druhému, neboť zatímco voda opravdových slz, které dává Nebeský Král v době ryzí modlitby, rozdmychává oheň, takže hoří déle, naopak oheň napomáhá vodě, aby stále víc osvěžovala. Ach, Velký Bože, jak úchvatná je to podívaná, vidět oheň, který ochlazuje! Ano, ochlazuje všechny náklonnosti ke světu, jen když je smíšen s živou vodou pocházející z Nebe a jež vyvěrá z onoho pramene, z něhož vytékají slzy, o nichž jsem právě mluvila, a jež jsou Božím Darem a ne ovocem našeho úsilí.
Tato voda nám tedy odnímá všechnou nezřízenou náklonnost ke tvorům a brání nám, abychom na nich ulpívaly; slouží nám jen k zažehnutí onoho ohně, a to tím více, čím více tento oheň svou přirozeností směřuje k tomu, aby se nespokojoval s málem, nýbrž aby strávil celý svět, kdyby mohl.

6 - Druhou vlastností vody je umývat. Co by se stalo se světem, kdyby nebylo vody na umývání!
A víte vůbec, jak omývá tato živá voda, o níž hovořím, tato Nebeská a průzračná voda, když padá z Nebe čistá, bez přimísení kalu? I když se jí člověk napije jen jednou, jsem přesvědčena, že smyje s duše jakoukoliv vinu a očistí ji. Značí totiž, jak jsem se zmínila už na jiném místě, modlitbu spojení, naprosto nadpřirozenou Milost, a to nezávisle na naší vůli. Když Ji Bůh udělí duši, pak je to kvůli tomu, aby ji očistil, protříbil, aby ji zbavil bahna a potupy, do níž upadla pro své viny.
Sladkosti, jež člověk zakouší při rozjímání, při němž se namáhá rozum, jsou navzdory všemu vždycky vodou, která se nepije u pramene, nýbrž tekoucí po zemi; ta už není tak průzračná, protože se do ní dostane bahno, na které naráží. Podle mého názoru se této modlitbě nemá dávat jméno živá voda, protože se do ní zapojuje rozumová činnost a duše navzdory všemožné obraně ulpí na něčem pozemském, pro své spojení s tělem, a protože naše přirozenost je tak ubohá.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář