Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vnitřní hrad V/2

44578833df2783c86cd180387dd801af.jpgSv. Terezie od Ježíše (1515 - 1582)
 

2. kapitola1

 

Pokračuje v tomtéž; objasňuje modlitbu sjednocení jedním vybraným přirovnáním; uvádí účinky, jež duši zůstávají. Stojí za to věnovat velkou pozornost.

 

1. Bude vám nejspíš připadat, že už bylo řečeno všechno z toho, co je k vidění v tomto příbytku, a přitom chybí ještě mnoho, protože – jak jsem řekla2 – je zde víc i méně.3 Když se však duše, které Bůh prokazuje tyto Milosti, řádně disponuje, je třeba mluvit o mnoha věcech, které v nich4 Pán koná. Některé proberu, a rovněž o uzpůsobení,5 které zanechávají. Abych to dala lépe na srozuměnou, ráda bych si vypomohla jedním přirovnáním, které6 se k tomuto účelu hodí. A také k tomu, abychom viděly, jak – i když u tohoto Díla, které koná Pán, nemůžeme udělat nic navíc, aby nám Jeho Majestát tuto Milost prokázal – můžeme přesto udělat mnoho tím, že se k tomu disponujeme.7

2. Určitě jste už slyšely o Jeho Divech ohledně toho, jak vzniká hedvábí, neboť jen On mohl vymyslet něco podobného, a jak z vajíčka, které je8 na způsob malých zrnek pepře9 (neboť já je nikdy neviděla, leč jen jsem o tom slyšela, a tak, pokud v tom líčení bude něco překrouceno, není to mou vinou), s horkem, když na moruši začínají rašit listy, ožívá i toto vajíčko. Neboť dokud se neobjeví tato potrava, kterou se sytí, je vajíčko jako mrtvé. A těmito listy moruše se následně živí vylíhnuté housenky, dokud je, jako už velké, neumístí na větévky, a tam svými hubičkami10 ze sebe spřádají hedvábí a tvoří si velmi těsné kukličky, do nichž se uzavírají; a takto končí tato housenka, která je velká a ošklivá, a z téže kukly pak vylétá velmi půvabný bílý motýlek.11

Ovšem kdyby to člověk sám neviděl, leč jen by se o tom vyprávělo jako o událostech z jiných dob, kdo by tomu dokázal uvěřit? Nebo na základě jakých důvodů bychom mohli vyvodit, že něco tak nerozumného, jako je housenka nebo včela, jsou tak přičinlivé v práci v náš prospěch a to s takovou pílí, a že ubohá housenečka12 přijde v zájmu věci o život? Vystačí to na slušnou dobu meditace, sestry, a to i kdybych vám neřekla víc, poněvadž u toho můžete rozvažovat o Divech a Moudrosti našeho Boha. Nuže, co teprve by se dělo, kdybychom znali vlastnosti všech věcí? Je nám k velkému užitku přemýšlet o těchto velikostech a těšit se z toho, že jsme snoubenkami tak Moudrého a Mocného Krále.

3. Vraťme se ale k tomu, o čem jsem mluvila. Tato housenka začíná žít tehdy, když s Teplem Ducha Svatého začíná využívat obecné pomoci,13 kterou nám všem udílí Bůh, a když začíná využívat léků, které nám zanechal ve Své Církvi (jako jsou jak pravidelné zpovědi,14 tak dobrá četba a promluva,15 jež jsou lékem, který může mít duše, jež je mrtvá ve své dosavadní nedbalosti a hříších a nacházející se v příležitostech ke hříchu); a tak tehdy začíná žít a živit se tímto16 a dobrými meditacemi, dokud nevyroste, což je to, co se mi hodí, neboť to ostatní je pramálo důležité.

4. Nuže, když tato housenka vyroste – což je právě to, co bylo vyjádřeno v počátcích toho, co jsem napsala17 – začíná spřádat hedvábí a budovat si dům, ve kterém má umřít. O tomto domě bych zde chtěla dát na srozuměnou, že jím je Kristus. Někde jsem, zdá se mi, četla nebo slyšela, že náš život je skryt v Kristu18 nebo v Bohu *Kol 3,3* – což je jedno a totéž – nebo že naším životem je Kristus.19 *Kol 3,4* Zda je to přesně tak nebo ne, na tom – s ohledem na můj záměr – málo záleží.20

5. Nuže, zde vidíte, dcery, co můžeme s Boží Přízní dělat: že se Sám Jeho Majestát stane naším Příbytkem – jak je tomu v této modlitbě sjednocení – který jsme zhotovily my. Zdá se, že chci říci, že můžeme něco odebrat či přidat v Bohu,21 jelikož říkám, že On je Příbytkem a my Jej můžeme vybudovat, abychom se do Něj umístily. A jistěže můžeme! Ovšem ne tím, že Bohu něco odebereme nebo přidáme, leč tím, že odebereme anebo přidáme nám, jak to dělají tyto housenky. Ale nikdy bychom v této věci nedokázaly dokončit to, co můžeme, když tuto prácičku22 – která není ničím – Bůh spojí se Svou Velikostí, a dodá jí tím tak velkou hodnotu, že Pán Sám bude Odměnou za toto Dílo. A stejně tak, jako to byl On, koho to stálo nejvíc, chce rovněž spojit naše strádáníčka s těmi velkými, které vytrpěl Jeho Majestát, a aby se to všechno stalo jedním.

6. Nuže, do toho, mé dcery! Pospěšme si vykonat tuto práci a spříst tuto kukličku23 tím, že opustíme svou sebelásku a svou vůli, nebudeme připoutáni k ničemu na zemi, budeme konat skutky pokání, vnitřní modlitbu, umrtvování, poslušnost, a všechno ostatní, co již samy dobře víte. Kéž bychom pracovaly tak, jak to víme24 a jak jsme poučovány o tom, co máme dělat! Ať zemře, ať zemře tato housenka, jako to dělá v přírodě, když dokončí, pro co byla stvořena. A uvidíte, jak vidíme25 Boha a sebe tak ponořené do Jeho Velikosti, jako je tato housenka v této kukle. Hleďte, že když mluvím o „vidění Boha“, myslím tím, co jsem již řekla,26 že se dává pocítit na tento způsob sjednocení.

7. Nuže, podívejme se, co se děje s touto housenkou, kvůli čemuž bylo řečeno všechno ostatní,27 neboť když se nachází v této modlitbě – již naprosto mrtvá pro tento svět28 – vylétá bílý motýlek.29 Ó, Velikosti Boží, a jaká odtud30 teprve vylétá duše, která byla jen trošičku31 ponořena do Boží Velikosti a tak spojena s Ním, což podle mne nikdy netrvá ani půl hodiny! Ujišťuji vás podle pravdy, že ani samotná duše se nepoznává. Hleďte totiž, že jaký je rozdíl mezi ošklivou housenkou a bílým motýlkem, přesně takový je i zde. Nechápe, kde si mohla zasloužit tolikeré dobro (odkud jí mohlo vzejít, jsem chtěla říct, protože dobře ví, že si to nezasluhuje). Vidí se s takovou touhou chválit Pána, že by chtěla být uvedena vniveč, a zemřít pro Něj tisícerou smrtí. Hned jí začíná touha muset vytrpět velká strádání, aniž by mohla dělat cokoli jiného.32 Touhy po kajícnosti velikánské,33 po samotě, aby všichni poznali Boha; a odtud jí vzchází velké utrpení, když vidí, jak je urážen. A třebaže se v příbytku, který následuje, pojedná o těchto věcech podrobněji,34 jelikož navzdory tomu, že to, co je v tomto příbytku a v tom, který následuje poté, jde o jedno a totéž, přece jen je to velký rozdíl co do síly účinků.35 Neboť – jak jsem řekla36 – když poté, co Bůh přivede duši sem, se ona namáhá kráčet kupředu, uvidí velké věci.

8. Ó, nuže, vidět neklid tohoto motýlka, který přesto za svého dosavadního života nikdy nebyl tak klidný a upokojený, je něco, co vede ke chválení Boha! A spočívá to v tom, že neví, kde by se usadil a zřídil své sídlo, neboť vzhledem k tomu, že už měl takové,37 nic z toho, co vidí na této zemi, jej není s to uspokojit, zvláště když se stává často, že mu Bůh dává toto víno.38 Takřka pokaždé to pro něj znamená nový zisk.39 Nepovažuje již za nic díla, která konal, dokud byl housenkou, což spočívalo v postupném spřádání kukly. Narostla mu křídla, jak by se tedy měl uspokojit – když může létat – aby jen kráčel krok za krokem? Všechno mu přijde málo z toho, co může udělat pro Boha ve shodě se svými touhami. Nepovažuje za upřílišněné, čím si prošli světci, poněvadž již ze zkušenosti chápe, jak při tom pomáhá Pán a jak přetváří duši, takže už se zdá, že to není ona, ani tu není žádná podoba.40 Neboť slabost, o které se jí dříve zdálo, že ji má, co se týče konání skutků kajícnosti, ji nyní již shledává silnou.41 Co do omezenosti42 příbuznými nebo přáteli nebo majetkem (vždyť jí dříve nestačily43 skutky ani rozhodnutí ani touha se od nich odpoutat, ba zdálo se jí, že je s nimi jen o to víc spojená), již vidí, že je taková, že ji tíží, když je nucena k tomu – aby nešla proti Bohu – čeho je zapotřebí.44 Všechno ji unavuje, protože si ověřila, že opravdový odpočinek jí tvorové dát nemohou.

9. Zdá se, že se zbytečně rozepisuji, a přesto bych mohla říci mnohem víc, a komu snad Bůh ráčí tuto Milost prokázat, zjistí, že jsem pořádně stručná. A tak se není co divit, že tento motýlek hledá znovu sídlo, jelikož se vůči pozemským věcem vnímá jako cizí.45 Nuže, kam se vydá, ubožáček?46 Vždyť vrátit se, odkud vylétl, nemůže,47 poněvadž – jak bylo řečeno48 – to nemáme v rukou,49 byť bychom dělaly sebevíc, dokud se nezlíbí Bohu, aby nám znovu udělit tuto Milost.

Ó, Pane, a jaká nová strádání tím pro tuto duši začínají! Kdo by to byl řekl po tak Vznešené Milosti? Konec konců,50 ať už tím nebo jiným způsobem, dokud žijeme, má mít duše kříž. A o tom, kdo by tvrdil, že poté, co dospěl sem, už navždy zůstane v onom odpočívání a obdarovávání, bych řekla, že sem ve skutečnosti nikdy nedospěl, leč že šlo nejspíš jen o nějaké okoušení, pokud ovšem vůbec vstoupil do předchozího příbytku. A to s podporou své přirozené slabosti a možná dokonce i Démona, který mu dočasně udílí pokoj, aby proti němu pak vedl o to úpornější válku.

10. Nechci tím říci, že ti, kdo dospívají sem, nemají pokoj, neboť jej jistěže mají, a velmi velký. Vždyť samotná strádání mají takovou hodnotu a tak dobrý původ,51 že navzdory skutečnosti, že jsou velmi velká, už jen z nich samotných prýští pokoj a uspokojení. I ze samotné nespokojenosti, kterou působí světské záležitosti, se rodí touha z něj odejít, a to tak bolestná, že nachází-li duše nějakou úlevu, pak je to v pomyšlení, že Bůh chce, aby žila v tomto vyhnanství. Ba ani to nestačí,52 vždyť dokonce i duše se všemi těmito zisky není tak dokonale podřízena Vůli Boží, jak se uvidí dále,53 přestože se nepřestává spodobovat.54 Je to ovšem s tak velkou lítostí (že už duše dál nemůže, protože jí nebylo dáno víc) a s mnohými slzami. Pokaždé když koná vnitřní modlitbu, je toto její bolestí. Do jisté míry to snad pochází z oné tak velké bolesti, kterou jí způsobuje vědomí, že je urážen Bůh a málo ctěn v tomto světě; a od mnoha duší, které jdou vstříc zatracení, jak heretiků, tak Maurů. Ovšem ty, kterých je jim nejvíc líto, jsou duše křesťanů, neboť i když vidí, že Milosrdenství Boží je veliké (takže byť by sebehůř žily, mohou se stále napravit a spasit), stejně se bojí, že se jich mnoho odsoudí.55

11. Ó, Boží Velikosti! Před jako málo lety – ba možná i jen dny – na tom byla tato duše tak, že se nerozpomínala, leč na sebe.56 Kdo ji to najednou uvedl do tak bolestných starostí? Vždyť i kdybychom tomu chtěli věnovat spoustu let meditace, stejně bychom to nedokázali pociťovat tak bolestně, jak to nyní cítí tato duše. Nuže, chraň Bůh! Když se já osobně snažím po mnoho dní a let cvičit v přemítání o tak velkém zlu, jakým je to, že Bůh bývá urážen,57 a uvažovat o tom, že ti, kdo se odsuzují, jsou Jeho dětmi a mými bratry, a o nebezpečích, v jakých žijeme, a jak dobré je pro nás odejít z tohoto ubohého života, to všechno nebude stačit?58 Ba ne, dcery! Bolest, která se tu zakouší,59 není jako ty zdejší.60 Vždyť tu bychom zde s Boží Přízní mohli poměrně snadno mít, kdybychom o ní velmi přemýšlely. Taková bolest ovšem nevstupuje až do hlubin nitra61 jako zde, kde se zdá, že to duši rozmělňuje a mele, aniž by se o to ona jakkoli snažila, ba onehdy i, aniž by to vůbec chtěla. Nuže, oč to tu jde, odkud to pochází? Já vám to hned řeknu.

12. Neslyšely jste – vždyť i zde jsem to už jednou uvedla,62 i když ne v této souvislosti – o snoubence, kterou Bůh uvedl do vinného sklípku a urovnal63 v ní lásku? *Pís 2,4 (Vulg.)* Nuže, jedná se právě o toto, jelikož se totiž ona duše již plně odevzdává do Jeho Rukou a velká láska ji činí tak oddanou, že neví ani nechce, leč jen to, aby s ní Bůh učinil, co se Mu zlíbí. (A Bůh nikdy neudělí – jak se osobně domnívám – tuto Milost, leč duši, kterou už je zcela Jeho).64 A On chce, aby odtamtud ona – aniž chápe, jak k tomu dochází vyšla označena Jeho Pečetí. Neboť duše tam doopravdy nedělá nic jiného, než to, co vosk, když do ní někdo vtiskuje pečeť, vždyť to není vosk, který by si ji sám vtiskl. Je pouze disponovaný, myslím tím poddajný. A dokonce ani co se týče této disponovanosti, to není on, kdo se aktivně poddává, jen zůstává v klidu a dává k tomu své svolení. Ó, Boží Dobroto, všechno nakonec musí jít na Váš účet! Chcete pouze naši vůli,65 a aby se ve vosku neobjevila žádná překážka.

13. Nuže, zde vidíte, sestry, co dělá náš Bůh pro to, aby již tato duše byla shledávána jako Jeho. Dává z toho, co má, což je to, co měl i Jeho Syn během tohoto pozemského Života; nemůže nám tedy prokázat větší Milost. Kdo víc než On mohl toužit po tom, aby tento život opustil? A tak to Jeho Majestát vyjádřil během Poslední Večeře: Toužebně jsem si přál… *Lk 22,15*

– Jakže, Pane? Copak jste neměl před Očima tu Namáhavou Smrt, kterou jste měl podstoupit a jež byla tak Bolestná a Děsivá?

– Ne, protože Velká Láska, kterou mám, a Touha, aby byly duše spaseny, nesrovnatelně předčí ony Bolesti,66 a ty zdaleka největší, které jsem snesl a snáším od doby, co jsem na světě, jsou natolik dostatečné, abych ony ve srovnání s nimi nepovažoval za nic.

14. Je tomu tak, že jsem o tom často uvažovala a poněvadž jsem znala trýzeň, kterou si prochází a prošla jistá duše, již znám,67 když viděla, jak je urážen náš Pán, a to tak nesnesitelná, že by člověk mnohem raději zemřel, než aby ji snášel, a když jsem uvažovala, že pokud duše s tak nepatrnou láskou ve srovnání s Láskou Kristovou – takže lze říci, že je v tomto srovnání takřka ničím – zakoušela tuto tak nesnesitelnou trýzeň, co asi zakoušel náš Pán Ježíš Kristus a jakým Životem si to musel procházet? Vždyť všechny ty věci měl před sebou a stále hleděl na velké urážky, kterých se dostávalo Jeho Otci!68 Bezpochyby věřím, že tato Strádání byla mnohem Větší než při jeho Přesvatém Utrpení. Neboť tehdy již viděl konec těchto Strádání, a díky tomu a rovněž díky Uspokojení, které měl z toho, že ve Své Smrti viděl náš Lék a možnost prokázat Lásku, již choval vůči Svému Otci, když pro Něj toho tolik trpěl, byly Jeho Bolesti zmírněny. Jak se to děje i zde těm, kdo v síle lásky konají velké skutky kajícnosti, takže je takřka ani nepociťují, ba rádi by dělali víc a víc, a všechno jim připadá málo. Nuže, jak tomu asi muselo být u Jeho Majestátu, když viděl, jak velkou má příležitost ukázat Svému Otci, jak beze zbytku Jej ve všem poslechne,69 a navíc i s Láskou k bližnímu? Ó, velká je rozkoš strádat při uskutečňování Vůle Boží! Ovšem hledět tak neustále na tolik urážek, jichž se dostává Jeho Majestátu, a kolik to duší se odebírá do pekla, to považuji za věc tak drsnou, že si myslím, že kdyby nebyl víc než jen obyčejným Člověkem, jediný den oné Bolesti by stačil na to, aby ukončil70 mnoho životů, čím spíše jeden jediný.

1 O abc: Capitulo primero („první kapitola“); ~: ii (2).

2 Srov. 5H 1,2.

3 = člověk může prožívat tyto páté příbytky v různé intenzitě a odlišnou bohatostí mystických Milostí, které jsou mu zde udíleny.

4 Opět jeden z příkladů volného přecházení ze singuláru do plurálu, případně obráceně.

5 O = manera (tedy i „způsob“ nebo „chování, jednání“); = o trvalých účincích, které tyto Milosti působí v duši.

6 O = que sé sí es… („o kterém vím, ano, že je…“); abc: sé sí („vím, ano“).

7 Je třeba rozlišovat mezi tím, co můžeme (s přispěním řádné Boží Milosti) vykonat i my, tím, co koná výhradně Bůh, a tím, jak toto druhé můžeme nepřímo připravit tím, že odstraníme překážky, které mohou Božímu Působení v nás klást odpor.

8 O = que dicen que es („o kterém se říká, že je…“); abc: que es („které je“).

9 G abc: pimienta („pepře“); ~: mostaza („hořčice“). Navíc škrtá celý následující text v závorce; Ribera výjimečně opravu přijímá a fra Luis de León danou větu ve svém vydání vynechává (srov. s. 98).

10 O (zdrobnělina) = con las boquillas.

11 Symbol, jehož bude Terezie v dalším průběhu svého díla (s drobnými obměnami) hojně využívat (srov. např. 5H 2,7.9; 3,1; 4,1n; 6H 2,1; 4,1; 6,1; 11,1; 7H 2,6; 3,1), je velmi působivý a na pozadí přetvoření osoby, způsobeného uvedením do mystického života, lze tušit velikonoční Kristovo Tajemství. Duchovní osoba, která se vydá na cestu vnitřní modlitby, je tak povolána k tomu – aby na této úrovni – participovala na Jeho Smrti a Vzkříšení (srov., co k tomu světice uvádí dále v č. 4n). Vzhledem k tomu, že páté příbytky znamenají již „vylétnutí půvabného bílého motýlka“, právem můžeme předcházející, čtvrté příbytky označit jako paschální, velikonoční!

12 O (zdrobnělina) = gusanillo.

13 O = auxilio general; = Boží Milost nabízená všem lidem, na rozdíl od „mimořádné pomoci“ (auxilio particular), o které je řeč v 3H 1,2 (viz pozn. 16) a ojedinělých Milostí, které Bůh udílí pouze některým a při určitých příležitostech (srov. Ž 14,6).

14 O = acontinuar las confesiones („pokračovat ve zpovědích“).

15 O (plurál) = buenas lecciones y sermones.

16 = pravidelnými zpověďmi, dobrou četbou a nasloucháním kázáním.

17 = předchozí příbytky (zejména první troje, jelikož čtvrté je třeba již chápat jako příbytky, v nichž začíná docházet k proměně!) jsou věnovány počátečnímu růstu, který může být přirovnán k prvnímu vývoji housenky, od vajíčka až po „dospělost“.

18 G: en Cristo („v Kristu“) ~ con Cristo („s Kristem“) + abc: o („nebo“); činí tak s ohledem na odkaz k listu Kolosanům, který identifikuje na okraji rukopisu, srov. násl. poznámka.

19 G + (na okraj): „Svatý Pavel to říká v listu Kolosanům, kapitola 3: že náš život je skrytý s X v Bohu, a vzápětí říká, že X je náš život.“

20 = není nutné, aby tato má citace odpovídala přesnému znění, nebo byla jen volnou parafrází.

21 = v mystickém zakoušení Boha.

22 O (zdrobnělina) = este trabajillo (tedy i „toto strádáníčko“).

23 O (zdrobnělina) = este capuchillo.

24 = kéž by naše pracovní nasazení odpovídalo našemu duchovnímu poznání!

25 G abc: vemos („vidíme“); ~: contemplamos („kontemplujeme, nazíráme“).

26 Srov. 5H 1,9–11.

27 = je to právě tato proměna housenky v motýla, která Terezii inspirovala k použití příměru, aby se tím vyjádřilo mystické přetvoření člověka, který je na cestě do středu svého vnitřního hradu.

28 I v této vložené větě se nachází sloveso está („je“). S ohledem na kontext a srozumitelnost celého souvětí je (ve shodě s úpravou, kterou nacházíme už u fra Luise de León, srov. s. 101) vypouštíme.

29 O (zdrobnělina) = una mariposita blanca.

30 = z modlitby sjednocení.

31 = na krátkou chvíli.

32 Není zcela zřejmé, zda se druhá věta vztahuje k touze trpět (ve smyslu: „nemůže se této touhy zbavit“) nebo k vlastní perspektivě utrpení, po kterém touží (ve smyslu: „touží trpět a nemít jinou možnost“).

33 O = takto bez uvedení přísudku; světice má často tendenci sloveso vynechávat, zvláště když vyjmenovává řadu charakteristik.

34 Srov. 6H 6,1; 11.

35 Úvodní „třebaže“ tohoto souvětí zůstává nedovysvětleno. Světice nejspíše chtěla uvést: i když se o tom všem pojedná v šestých příbytcích více (a to ne snad proto, že by se jednalo o něco podstatně jiného, nýbrž proto, že tam se zakoušejí bohatší a mocnější účinky), přesto vnímám potřebu o tom zběžně pojednat už zde.

36 Srov. 5H 1,2n.13.

37 = že už člověk zakusil chvilkové mystické sjednocení s Bohem.

38 K tomuto překvapivému spojení vína a motýlka dochází na základě proložení dvou symbolů: vinného sklípku v biblické Písni písní (srov. 5H 1,12) a motýla, který vylétl z kukly (viz výše, č. 7).

39 O (plurál) = nuevas ganancias.

40 O = no parece ella ni su figura. K tomuto úplnému přetvoření srov. Ž 19,2; 37,4.

41 Srov. Ž 13,7.

42 O = atamiento; = (s ohledem na smysl věty) upoutanosti.

43 = k tomu, aby se od nich osvobodila.

44 = Nyní ji tíží i to, k čemu je na základě svého postavení či stavu vůči příbuzným, přátelům nebo majetku zavázána, a koná to jen proto, že by se jinak provinila před Bohem proti svým stavovským povinnostem. Viz k tomu rovněž CV 8,4.

45 O = nueva (tedy i „nový“ nebo „převrácený naruby“).

46 O (zdrobnělina) = la pobrecica.

47 = k oné modlitbě chvilkového mystického sjednocení.

48 Srov. 5H 1,12.

49 O = no es en nuestra mano; = to není v naší moci.

50 O = en fin fin.

51 O = raíz („kořen“).

52 Ani pomyšlení, že si toto „vyhnanství“ pozemského života přeje Bůh, nestačí tak docela k tomu, aby se duše plně upokojila.

53 Srov. 6H 10,8 a 7H 3,4.

54 = s Bohem v Kristu.

55 Možnost zavržení si nelze představovat jako Boží odsouzení někoho, kdo sice touží být spasen, poněvadž však nedostál jistým Božím Očekáváním, je nakonec přece jen odsouzen. Zavržení je sebeodsouzením člověka, který odmítá společenství s Bohem, srov. např. KKC 1033.1037

56 Nejde zde o konstatování sobeckého postoje dané duše, nýbrž psychologického sebeuvědomování. Napříště – díky chvilkové mystické milosti sjednocení – si bude duše téměř stále uvědomovat Boží přítomnost a působení.

57 = že se člověk vzpírá Jeho Lásce smrtelnými hříchy.

58 = aby se těmito zbožnými cvičeními uvedla do podobného stavu strádání, a to na základě vědomí, že je Bůh člověkem urážen!

59 = na základě udělené Milosti chvilkového mystického sjednocení.

60 = jako pozemské bolesti.

61 O = a lo íntimo de las entrañas.

62 Srov. 5H 1,12.

63 O = ordenó („uvedl do pořádku“, „zavedl řád“); světice cituje takto s ohledem na latinský překlad (Vulgátu) posvátného textu (srov. biblický odkaz na okraji).

64 O = que ya toma muy por suya („kterou již má jako velmi Svou“).

65 = souhlas naší svobodné vůle.

66 = Utrpení a Smrti Páně.

67 Světice mluví sama o sobě; srov. Ž 38,18; 39,3.

68 Teologie v Tereziině době natolik zdůrazňovala spojení Lidské Přirozenosti s Božskou Osobou Slova, že byla přesvědčena o tom, že Ježíš byl i jako Člověk Vševědoucí.

69 O = cuán cumplidamente cumplía el obedecerle.

70 O abc: matar („zabil“); ~ acabar („ukončil“).

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář